söndag 15 september 2013

Första inlägget!



Då mitt intresse för aktier och ekonomi har ökat på den senaste tiden ledde det slutligen till att jag hittade hit och i första hand till bloggaren Lundaluppen som bidragit till att jag inspirerats till att starta mitt eget race. Forumet verkar utomordentligt för att utbyta information och kunskap med andra liktänkande individer.

Jag vill inte påstå mig själv vara särskilt kunnig i aktieområdet, tvärt om. Trots det är jag ivrig att komma igång. Det är lockande att försöka jaga snabba pengar med hjälp av högriskaktier, men jag har ännu hållit mig borta ifrån dem och kommer troligtvis att fortsätta så.

Jag har istället ställt siktet mot de större och säkrare bolagen som ger utdelningar, åh underbara utdelningar, jag börjar nästan dregla lite lätt över Lundaluppens och andra personers fantastiska situation och bestämde mig fort för att: detta vill jag också!

Jag beslöt mig för att skapa min egen blogg av ett par anledningar, men i första hand för att försöka dokumentera min handel av aktier och ekonomiska utveckling.

Tanken om att kunna leva på en passiv inkomst är nog enormt tilltalande för en majoritet av oss, men hur många anstränger sig verkligen för att nå det tillståndet?



Lite om mig:

Jag är 21 år gammal kille som börjat min andra termin på ekonomprogrammet och bor i en etta tillsammans med min flickvän. Jag har haft ett antal olika stora intressen, däribland musik och trummor. När jag nyligen flyttade till lägenheten var jag dock mer eller mindre tvungen att ge upp framförallt trummorna då mina nya grannar högst säkerligen inte hade uppskattat det utövandet.

Detta har öppnat upp för andra intressen och det råkade bli aktiehandel, så här har vi mig nu.

Vidare till min nuvarande portfölj som består av:

Castellum  21,06%
NCC  24,11%
Ratos  A 17,87%
Teliasonera 36,96%

Den totala summan uppgår till ca 40 000 kr. Vidare har jag nyligen sålt fonder för motsvarande summa som jag planerar att återinvestera som aktier i ytterligare fyra bolag. Jag har inte bestämt mig helt och hållet för vilka dessa kommer bli, men har intresserat mig lite för H&M, Industrivärden, Icagruppen och Handelsbanken. Utöver det har jag ytterligare besparingar som en del av kanske kommer användas till aktier också, men jag ska försöka börja lite lätt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar